tirsdag 23. november 2010

Nyttige Kjerringråd

Kjerringråd er noe jeg alltid tyr til når jeg blir syk eller får flekker på klær ol.
Tenkte jeg kunne dele de kjerringrådene jeg bruker mest i små og store problemer i hverdagen :


SMÅFLUER

Jeg er i krig om dagen, mot småfluer.
De svirrer rundt og irriterer meg så mye at jeg holder på å bli gal.
MEN jeg har funnet en metode som ser ut til å funke (bank i bordet).
Fyrstikker med svovelen ned i blomsterjorda. MANGE fyrstikker! Jeg vet også at mange bruker sigarettstumper og hvitløkfedd på samme måte. Men svovel fungerer altså!

 

Forkjølelse:


Saltvann
Salt virker bakteriehemmende, og saltvann egner seg derfor godt til gurgling ved sår hals og til neseskylling ved forkjølelse. Flere mener at havsalt er best å bruke. Kok opp vann og tilsett salt (1 spiseskje salt på 1 liter vann). Drypp saltvann i nesen, eller kjøp et såkalt "nesehorn" på apotek, som gjør det enkelt å foreta nesekyllinger.

Fløte

Har du sår hals lindrer det å gurgle ekte kremfløte.

Sitron

Ta en spiseskje sitronsaft når du kjenner forkjølelsen komme. Gjenta dette utover dagen. Dette er kanskje det kjerringrådet jeg sverger mest til :)

Sukkerbit mot tørrhoste

Ved kraftig tørrhoste er det lite som fungerer . Men å ta seg en sukkerbit å suge på lindrer og mildner hosten betraktelig. Dette har jeg lært av min bestemor.


   

Vanskelige flekker:

Potetmel :

Dryss melet på våte flekker. Det trekker til seg fargestoffene. Gjenta hvis det sitter noe igjen.
Inntørkede flekker fuktes først med litt vann.


Surmelk:

Surmelka fjerner alle slags flekker, også blåbær! tilsett surmelk på flekken og la det trekke inn. Vask tøyet som vanlig etterpå.


RUST:

Storegutten min hadde nettopp fått ny vinterjakke. Og det var med ett lite redselshyl og noen banneord jeg reagerte da jeg oppdaget en stor smurningflekk på jakkeermet. Vanish og biotex tok ikke flekken. Men påføring av glyserol før vasking hjalp virkelig.  Glyserol kan kjøpes på apotek!

        


Dårlig ånde:

Tygg på friske blader av mynte eller persille.




Bleket og grålig farge på hvite klær:

Gjør det hvitt ved å ha litt bakepulver i skyllevannet





Håper noen av disse rådene kan være til nytte for deg!!

Klem og hilsen fra Kjerstin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...