tirsdag 9. november 2010

Anbefalte barnebøker

Ingenting er som kvalitetstid med barna. Hjemme hos oss innebærer det lesing av bøker. Gjerne en lesestund på ettermiddagen samt den hellige lesestunden etter kveldsstellet. Selfølgelig kan det gå dager der det rett og slett ikke blir tid til lesing, men målet er å få det til hver dag.
Ikke er det bare koselig med høytlesning , jeg mener også det fører til økt leselyst til barna. Noe som de igjen kan dra nytte av senere i livet.
Når jeg ser etter bøker velger jeg ofte bøker som tar opp temaer de kan gjenkjenne seg i.
Da opplever jeg at vi får en fin samtale rundt tematikken i boka.

Her er noen bøker jeg vil anbefale :





Barnehageboka mi

Denne boka leser vi ofte. Den tar for seg hverdagen i en barnehage.
Årstidene, vennskap, turdager, adskillelse på morgenen, dobesøk ol.






      

Emma og Thomas bøkene               

Emma og Thomas bøkene er tidløse. Jeg husker selv hvor glade jeg
var i disse bøkene. De beskriver dagligdagse hendelser og situasjoner.
Favoritter er : Emma til tannlegen, Thomas går til doktoren og Thomas leker.
Kjempefine gaver å gi bort til bursdag eller til jul.



Albert Åberg

Albert Åberg er også spennende lesning. Albert som bor med pappaen sin og har en fantasivenn som heter Skybert. Spesiellt fengende er boka når Albert får låne verktøykassen, men IKKE sagen ;)




Mulvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

Gjennom morsomme scener fortelles en drivende, humoristisk og informativ historie for de minste barna får se muldvarpens jakt etter hvem som har bæsjet på hodet hans. Festligere kan det ikke bli




Den lille larven aldri mett :

Boken handler om lille larven som spiser seg gjennom boken til han blir mett. Og ender til slutt opp som en vakker sommerfugl.




Gubben og katten

Handler om gubben Pettersen og den nyskjerrige katta Findus og deres mange eventyr. Her er det varm humor ,og hver side har små detaljer som barna liker å lete etter.


God lesing alle sammen!
Har du noen bokfavoritter? Del de gjerne med meg :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...