torsdag 25. november 2010

Advent

Nå er det ikke lenge igjen til min favoritt høytid begynner. Advent, forberedelsen til julen.
Tradisjonen med å tenne lys hver av de fire søndagene fram mot julaften.
Som en slags nedtelling iform av lys. Selv om det kanskje er julekalenderen folk forbinder med selve nedtellingen.
Adventskalenderen skal snart henges opp, og jeg har så smått begynt å handle inn småting til de 24 små sokkene som skal henge over senga til storeprinsen min. Gompesker , tyggis, sjokoladenisser, lego, klistremerker og småbiler. Dette kommer til å bli stas!
Ikke minst gleder jeg meg til at barna mine skal følge med på Nrk`s julekalender
"Jul på månetoppen" som starter opp i desember.
Vi synger nattasangen fra jul på månetoppen hver kveld. Sist serien gikk på barnetv i 2005 jobbet jeg i barnehage. Da fulgte jeg med på tvserien og falt pladask for nattasangen. Legger ut videoen på denne nydelige barnesagen som havner på topp tre listen over favoritt nattasanger hjemme hos oss. So ro lille mann og trollmorsangen er en god nummer to og tre.



Idag har jeg så smått begynt å forberede meg til søndagen. Adventstaken, med ny innkjøpte kubbelys og sølvdekor, i form av reinsdyretet Rudolf og en liten sølvfugl er ferdig. Jeg har fått tak i en gammel eplekasse som har fått hedersplass på kjøkkenet. Der havnet norgesglassene mine midlertidig inni.
Nærmere jul er planen å få tak i litt edelgran og noen smånisser evt jesusbarnet å plassere inni kassa.
Samboeren min så veldig skeptisk ut da jeg kom inn døra med ei gammel slitt kasse som skulle få hedersplass på kjøkkenet. Og som jeg til å med har betalt penger for ;) Men jeg elsker stilen hvor det gamle interiøret mikses med det moderne.



Kjenner det kribler i magen når jeg tenker på kommende søndag, og adventstjerna i vinduet skal tennes!



Velkommen skal den være :)






Eplekassa


Adventslys med kongefugl

Legg til bildetekst

Liten dekorasjon


post signature

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Flott blogg du har :)
    Tusen takk for fine tips i bloggen min, skal høre med legen ang medisin i tabletter :)

    Advent er ei herlig tid :)
    Gleder meg til å ta frem pynten her hjemme,men først er det vell den store vaskerunden...den er ikke like gøy :/
    Ha en flott helg :)

    SvarSlett
  2. Takk for titten! Jeg er veldig fersk på blogginga enda. Ser jeg har laget adressen hit til lunehjem.blogspot isteden for lunerede! huffameg, smådistre i denne småbarnsmamma bobla.
    Men ser ut som det ender med en skikkelig husmorblogg ;)
    Tenkte jeg skulle skrive litt om luftveisinfeksjoner og astma i en av innleggene snart. Vi begynner å få god erfaring på det området!
    God adventshelg og lykke til med rengjøringa :)
    Du får sett på litt bra musikk mens du vasker, blir liksom litt artigere å vaske da :P

    Klem Kjerstin

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...